dieuwjasper.reismee.nl

Bantimurung de wc in

na en korte vlucht van Balikpapannaar makassar met garuda air, waarbij we zelf eten kregen terwijl het maar 3 kwartier vliegen was kwamen we aan op Makassar en gingen we meteen fris en fruitig door naar Bantimurung met een taxi. Daar angekomen bleek de enige slaapplek een oud krot te zijn met een kamer vol mieren,kakkerlakken (en snachts ratten) waarbij de wc een hurktoilet was die nooit is schoon gemaakt en de douche een bak met vies water en een emmertje..... Maar oke, we waren erg optimistisch dus zijn daar gebleven!

de eerste avond bleek het al moeilijk te zijn aan eten te komen. gelukkig vonden we een restaurantje dat voor ons wel een uitzondering wou maken. later er opterug kijken waren we er niet zo blij mee........ nadat we daar hadden gegeten zijn we een beetje rond gaan lopen en vroeg naar bed gegaan. Omdat het om half 7 al donker is heb je het gevoel dat het om 8 uur al half 11 is. dus wel vroeg naar bed elke keer!

die nacht kreeg jasper last van voedselvergifteging. het begon met overgeven en alles wat er nog meer bij komt

Frown
. hij had dus de hele nacht niet geslapen en werd 's ochtends wakker met hoge koorts. Dus jasper bleef in het bed in het krot.

Anne en ik vonden het belangrijk om goed water te hebben en eten, dus zijn opjacht gegaan naar deze dingen. dit was moeilijk dan gedacht omdat alles dicht was wegens ramadan. uiteindelijk achter op de motor/brommer gestapt bij twee behulpzame mensen van het park en eten en water gaan halen. nadat we dat bij jasper hadden achter gelaten zijn we samen het park in gegaan wat eigenlijk niks voorstelde. omdat het weekend was waren er super veel mensen die allemaal met ons op de foto wouden. in het begin leuk maar na een uur erg vervelend. op de terug weg kwam anne er achter dat haar camara gestolen was, dus wij naar de balie, en voor we het wisten liepen we met 20 mannen door het park en probeerde we met handen en voeten uit te leggen wat er was gebeurd. eerst beschuldigde we een man die erg vervelend was, maar uiteindelijk bleken het 3 kleine jongetjes te zijn die anne haar camera hadden gestolen..... dus wij naar het politiebureau en daar meer dan anderhalf uur gezeten wachten op nieuws van de camera. tegen alle verwachtig in kwam de camera terug. we wat laat want het was 6 uur geweest dus iedereen moest eerst eten vanwege ramadan. wat een avontuur, en al die tijd lag jasper te eilen op bed.....

de tweede nacht ging iets beter, behalve dat een grote kolonie mieren had bedacht dat ze ook wel in ons bed wouden liggen, dus midden in de nacht een gevecht tegen duizenden mieren, gelukkig hebben we gewonnen door de DEET!!! DEET RULES!!

De volgende dag zouden we naar een vleermuizen grot gaan. jasper voelde zich al beter dus achter op brommers opweg naar de grot, helaas zonder eten (ook gister avond alleen een paar koekjes en water). Jasper begaf het al snel en bleef onder aan de grond achter op een houten vlonder. Anne en ik gingen verder, maar boven aan de trap begaf ik het ook een beetje. Die grot stelde uiteindelijk niks voor er en zat maar 1 ienimienie vleermuisje in.

Toen de gids doorhad dat we echt eten nodig hadden heeft hij ons uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten, zijn vrouw had voor ons gekookt. heel lekker maar veel te veel.

's avond was jasper weer bijna de oude en zijn anne en ik weer opjacht gegaan naar eten. ergens langs de weg was een restaurantje waar ze wat eten (rijst en een vaag sapje met vleesresten) verkochten. JEEEEEE!!!! totdat anne en ik 'snacht kotsent boven die ranzige wc hingen. HOERA!!! ook wij hadden voedselvergiftiging!

Jasper stond er dus een dag alleen voor omdat anne en ik alleen maar hebben geslapen en gekotst. Hij heeft eten gehaald en vlinders gekeken in zijn eentje. die avond besloten we eerder naar makassar te gaan en de luxe en eten op te zoeken!

dus nog 1 nachtje in het krot waarbij anne nog bezoek kreeg van meneer de rat (in haar toilettas), mieren (langs de muren) en kakkerlakken (op haar klomboe) een heel feestje dus!

de volgende ochtend een taxi naar makassar genomen en nu zitten we in een backpackershostel zonder backpackers en zonder ramen....... heel heel gezellig dus!

tot snel!

pap en mam

Hallo,
Wat een toestanden zeg! Jullie hebben duidelijk iets verkeerds gegeten. We hopen dat jullie niet via low-budget daarop besparen: nooit bij tentjes of karren van de straat eten (vliegen en ander ongedierte) en bewaar geen voedsel, maar gooi 't weg. Gebruik Makassar om ook eens Europees te eten als dat daar kan en ga naar goede restaurants! Alleen al dat onze Europese magen niet al hun gekruide eten aankan. Vooral veel drinken,
flessenwater!!!want na een voedselvergiftiging raak je veel vocht kwijt. Onderschat dit alles alsjeblieft niet!
Doe wat Pap zegt en zoek een beter hotel, ook al is het iets duurder. Gezondheid gaat boven alles.
Hier alles goed. Bedankt voor je e-mail Japs. Laura en Iet zijn druk in de weer met huizen. Op 9 aug horen ze
of het een boy is of girl! Veel liefs.

Heleen (de moeder van Anne)

Sterkte daar. heftige verhalen zeg! Jullie als biologen weten toch wel alles van besmettingen en het voorkomen en behandelen daarvan? Volgens mij valt het nooit helemaal te voorkomen. Mijn ervaring is dat je best van de straat kan eten, als het maar van een goedlopende kraam is en geen kliekje van gisteren. Maar ja, als er nergens iets te eten valt......
Woensdag 7 augustus is de laatste dag van de Ramadan, daarná kunnen jullie hopelijk weer genieten van al dat heerlijke Indonesische eten!
Goede reis en veel plezier!

willemijn

ow wat heerlijk allemaal wat een avontuur!! ik wil zo graag foto's!! hi hi geniet maar lekker van de luxe en dieuw je hebt mail!! ;) kus!

Dieuw

Leuk al die reacties!!! Wij weten veel van slecht eten, maar toch gebeurt het wel eens ondanks dat je zo goed oplet.... Ook weten we precies wat te doen. Veel drinken en slapen en wachten tot je maag weer wil eten. Sorry als ik mensen ongerust heb gemaakt... Was niet de bedoeling. Na alle telefoontjes enzo....

Marlies

Jeetje wat maken jullie allemaal mee! Hoop voor jullie dat nu het echte wildlife avontuur kan gaan beginnen!!
En niet het wildlife dat jullie 's nachts in je bed komt opzoeken..!
Misschien komt er in je volgende berichtje meer dartelende vlindertjes, fladderende vleermuisjes en rond scharrelende hertjes voor!

XXX