dieuwjasper.reismee.nl

Ternate (Molukken)

Wel tot in manado, maar iets later dan gedacht!!! Het blijkt dat we dus maar ongeveer 1 x per week een plek met internet hebben. We zijn net terug van een fantastische 3 dagen op Ternate! Het was weer geweldig! Nadat we met Anne tot aan makassar hebben gevlogen hebben we elkaar daar bij haar gate vaarwel (voor even! ????) gezegd. Wij moesten nog 3 uur wachten voor we naar manado konde vliegen. Dus maar wat souveniers gekocht...  Aangekomen op manado gingen we meteen door naar een hotel dat we al gereserveerd hadden. Veel van jullie zullen nu denken waarom? En dat vraag ik me nu ook af! Maar goed. De plek was wel leuk maar de mensen enzo niet echt. We kwamen aan terwijl er een feest op het terrein was, dus het was vet druk met mensen die allemaal onze aandacht wouden, ze waren duidelijk geen blanke gewend. Er bleek ook geen avondeten te zijn. Dus na heel veel gedoe, waarbij het bijna onmogelijk was een taxi te bellen omdat het hotel geen telefoon had, hadden we na anderhalf uur wachten een taxi. Omdat vooral ik bang was dat we niet meer terug zouden komen hebben we iets heel ergs gedaan..... We zijn met de betaalde taxi door de drive-in van de mac Donalds gereden???? en terug naar ons hotel waar ze gelukkig wel tv hadden zodat we ons konde opsluiten in ons huisje. De volgende dag hadden we een hele dag in manado, maar nu waren we voorbereid! Na rustig ontbeiten enzo hebben we weer een taxi laten komen (ging al iets sneller!) en hebben we een middag/avond in manado doorgebracht. Wat bootschappen gedaan, wat rond gelopen en heerlijk gegeten.  De volgende ochtend eindelijk weg uit dat gat en op naar Ternate!! We vlogen met een propeller vliegtuigje. Dat was wel even wat anders zeg! Op het vliegveldje stond er iemand van het volgende gereserveerde hotel klaar om ons naar ons hotel te brengen. Ik was heel bang dat het weer een enorme volp zou zijn. Maar het tegendeel bleek waar!! Aangekomen zagen we meteen al veel insecten rond de lampen en hadden we een mooi uitzicht over tidore en halmahera. Toen Jasper 's avonds zijn lamp aan deed duurde het niet lang of de eerste pijlstaarten (nachtvlinders die Jasper graag wilt zien) zaten al op het laken. Om het nog mooier te maken landen er in de boom naast het balkon vleerhonden die gingen genieten van een heerlijke maaltijd. Nadat wij onze heerlijk maaltijd op hadden, Wat best lang duurde omdat we steeds werden afgeleid door al het moois!, is Jasper nog tot in de nacht bezig geweest met alle pareltjes op zijn doek. De eerste volle dag op Ternate wouden we naar lake tolire. En het hotel bood ons een schakelmotor aan om mee te rijden. Dat was nog wel even spannend met Jasper achter het stuur en ik achterop. Gelukkig is er in Ternate maar 1 rond weg dus kon er niet veel fout gaat. Het meer was fantastisch! Het weer helaas niet.. Toch hebben we genoten en veel vogels gezien tijdens alle regen die die dag naar beneden kwam. De mooiste vogel, of eigenlijk de bijzonderste was toch wel de witte cacatoo die alleen hier in de Molukken voorkomt op de hele wereld.  Na een dag wandelen zonder 'hee mister' enz. Waren we allebei weer in het paradijs! De terugweg heb ik gereden!! Jaja jullie lezen het goed. Ik heb op een schakelmotor gereden op de openbare weg waar ook ander verkeerd rijd!!! En we leven nog, dus was het niet zo moeilijk!  'savonds weer heerlijk gegeten en genoten van het schouwspel van vleerhonden en pijlstaarten. Het waren deze avond nog. Meer pijlstaarten en Jasper zat nu al op 6 soorten.  Wakker worden met regen is niet het leukste wat er is als je de hele dag buiten wilt zijn. Helaas was dit wel weer het vooruitzicht voor vandaag. We wouden de vulkaan beklimmen maar begrepen van onze gastheer dat dat zelfs verboden is vanwege uitbarstingsgevaar...  Een paar maanden geleden heeft de vulkaan lava gespuugd en is een heel dorp weg gevaagd. Vanaf dat moment mag niemand meer de berg op. Wel jammer want de meeste vogelsoorten zitten wat hoger dan de kust.  We zijn vandaag naar het kleinere meer van Ternate gelopen wat echt heel dicht bij ons hotel Ligt. Er was niet veel aan, maar wel een mooi uitzichtpunt. Dus maar door naar kote Ternate oftewel de stad van het eiland. Twee motoren aangehouden en ons naar het winkelcentrum laten brengen. Maar welke?  Jasper en ik zijn vandaag allebei even iets kwijt geweest wat het belangrijkste in ons leven is.. Elkaar. Er bleken twee winkelcentra te zijn. En ik was bij de ene afgezet terwijl de motor met Jasper naar de andere was gereden. Paniek kan ik het niet noemen, maar het was wel even een uurtje stress toen we elkaar kwijt waren. Ik als vrouw alleen trok veel bekijks en aandacht. De man van mijn motor sprak geen Engels maar met handen en voeten heb ik uitgelegd dat hij naar Jasper moest zoeken terwijl ik hier bleef. Jasper had op zijn beurt een heel aardig meisje gevonden die Engels sprak en had haar naar mijn winkelcentrum gestuurd om te kijken of ik daar was. Daar werd is dus door haar aangesproken en meteen van de straat in een restaurant gezet omdat dat veiliger was. En zij ging weer terug naar Jasper om te zeggen dat ik gevonden was. 10 minuten later kwam Jasper achter op mijn motor aan en waren we weer blij en bij elkaar.  De stad is ook niet veel bijzonders, en ik moet eigenlijk zeggen dat we tijdens deze reis nog geen een stad zijn tegen gekomen die wel aantrekkelijk is. Nu zie ik de verschillen niet heel erg, maar volgens Anne en Jasper zijn het allemaal smakeloze steden hier.  Op de terug weg toch nog maar een keer otjecks proberen. Terwijl Jasper 20.000 moest betalen kon ik gratis met een meisje mee rijden tot het begin van onze straat! Daarna een lieve student gevonden die me tot aan het hotel heeft gereden.  's avonds was het weer feest met beesten! Een nieuwe vliegende hond erbij en nog wat nieuwe pijlstaarten. Na een paar potjes jatzee lkkr slapen en hopen op mooi weer voor morgen. Goede morgen zon!!!!! En goede morgen 64 pijlstaarten op Jasper zijn laken! Goede morgen vogels en goede morgen vulkaan! Een nieuwe dag is begonnen en het lijkt veel belovend te zijn vandaag! Na het ontbeid meteen opweg naar het strand.  We gingen vandaag voor de verandering met bemos (het openbaar vervoer hier). Dit zijn kleine blauwe busjes die me erg aan een volkswagenbusje doen denken. Vaak helemaal opgepimpt door de bestuurder met een verhoogde achterkant, uitstekende wielen, stickers en hangers en harde muziek uit de boxen. Roy, dit is echt werk voor jou! We moesten meteen aan jou denken met je auto's enzo!  Met de bemos ging eigenlijk heel lekker en soepel, we moesten overstappen maar ook dit ging goed. De mede reizigers moesten wel erg lachen om onze neuzen en witte gezichten. En volgens 3 eeuwen oude vrouwtjes leken we op poppen en daar hebben ze erg veel lol mee gehad. We eindigde onze reis in het noorden bij  Sulamadaha en het strand.  Het was mooi daar, maar we waren al verwend met mooiere plekken. Toch heerlijk genoten van de zee en de zon. Het leuke was dat daar een warmwater bron uitkwam inde zee. Dus als je ging snorkelen zag je duidelijk de grenzen tussen koud en warm water. Er waren hier wel extreem veel soorten anemonen.  Na een dagje op het strand rozig terug met de bemos. In het hotel lkkr douche onder een kraan. En lemon juce drinken. 's avonds voor de laatste keer genieten van al het moois hier want morgen vliegen we terug naar manado. Voor de laatste keer wakker worden in Ternate. Rustig onze spullen gepakt en genoten van het weer dat nu opeens wel mooi kon zijn.  Met de taxi naar het kleine vliegveldje gereden en onze spullen ingecheckt. Uiteindelijk erg lang moeten wachten omdat ons vliegtuig vertraging had. Nou eigenlijk het vliegtuig van manado naar Ternate. Dit kwam door erg slecht weer bij manado waardoor ons proppelor vliegtuigje niet kon vliegen. Dus na langer wachten stapte we eindelijk in het vliegtuig om 3 uur. En kwamen we om 3 uur aan in manado.... Haha uur tijdsverschil!  Aangekomen in riverside hotel storte we ten bed en hebben we tot 6 uur tv liggen staren en warme echte douches genomen. Even teveel luxe voor we morgen vertrekken naar tangkoko en zijn prachtige jungle met spookdieren en de grootste concentratie bleu hornbills

Sander

Ha succes! Geod bezig en wat een avonturen. Succes met yangkoko, wow bleu hornbills hopenlijk gaan jullie die zien. Groetjes!

pap en mam

leuk weer om al jullie activiteiten te lezen. Vooral de 3 eeuwen!!! oude vrouwtjes vind ik leuk. Trouwens best wel spannend zo los van elkaar in een winkelcentrum, gelukkig goed afgelopen. Lieve kids geniet nog maar lekker verder. Hier alles goed, had een leuke verjaardag.
Knuffels van ons.