dieuwjasper.reismee.nl

Makassar

We zijn wel wat aangesterkt hier in makassar. 3 nachten hier gebleven. Na de eerste nacht van new legend hotel naar new legend hostel gegaan. Niet perse betere kamers, zelfs iets minder maar schoon. Maar een echt backpackers hostel dus aardige mensen die begrijpen wat we zoeken en willen. Ook de gasten zijn erg Chill en eigenlijk 1 grote familie met 's ochtends allemaal onbeit en 's avonds als je wil film (heeft Anne lkkr gedaan! En was wel gezellig volgens mij!)  De eerste volle dag hier zijn we naar fort Rotterdam geweest..... Niet echt veel aan en we waren er ook alweer snel weg. Door naar een orchideeen tuin die dicht bleek te zien en toen wat eten zoeken. Het grappige was (of eigenlijk was het niet grappig) dat we een kaart met prijzen kregen en we dachten das is redelijk! Dus lkkr gegeten. Maar toen we de rekening kregen bleek Anne haar gerecht opeens verdrievoudig... Dus wij naar de balie, hadden ze snel de prijs op de kaart omhoog gegooid! 's avonds met nog twee Nederlanders en een zwitsers meis wezen eten bij een goed vis restaurant (vooral erg goed voor mij :( ik lust geen zee dingen helaas) Jasper had reuzen garnalen en Anne deelde een vis met de twee andere meiden. Ja jullie lezen het goed, deelde haar eten! We weten niet wat er is gebeurt maar ze staat bij ons niet meer bekend als veel eter. Maar maak jullie geen zorgen! We zorgen goed voor elkaar en ons zelf! ;).  Tijdens het eten heeft Anne genoeg tips en trucs te horen gekregen over Java, en ze kan nu al bijna niet meer wachten! De tweede volle dag een dagje strand,zee en zon gedaan op een idyllisch eilandje voor de kust van makassar, en dat zijn er nog al veel!  Het was heerlijk om een dagje te snorkelen naar koraal en te genieten van de zon en zee. Uiteindelijk iets teveel genoten want ondanks goed smeren en drinken zijn we alle drie aardig verbrand. Allemaal op andere plekken.  Zoals op elke plek tot nu toe waren hier ook stekende beestje en wel mini kwalen die we niet konde zien, dus het was soms net of je door de brandnetels zwom inplaats van de zee. Gelukkig geen dodelijke tegen gekomen!  Na douche en aftersun smeren in het hostel zijn we bij de kust naar een prachtige zonsondergang gaan kijken. Ik heb nog nooit zo'n grote rode zon gezien! Helaas had niemand een fototoestel of telefoon bij zich... ( er zijn trouwens weinig foto's omdat er alleen via mijn smartphone internet is af entoe, en ik dus daarmee de blog bij hou. Helaas kan ik geen camera aansluiten op mijn telefoon en dus alleen foto's van deze telefoon gebruiken)  Nadat we bij een achteraf restaurantje iets oninditifiseerbaar hadden gegeten wat wel lekker was als je er maar niet naar keek hebben we de rest van de avond in het hostel door gemaakt. Jasper kijkend naar de halve finale van batminton, ik met inpakken van mijn tas, deze blog schrijven en chillen en Anne met film kijken en lkkr socialiseren ( wat soms voor haar erg fijn is omdat Jasp en ik 's avonds wel lui en saai zijn, we zijn echt ochtend mensen) in de Chill ruimte van de hostel met het Zwitserse meisje een biertje en chips. Morgen vliegen we naar palu en door met de auto naar wuasa, maar hopen dat er daar meer beschaving is dan in bantimurung maar ik ben bang van niet. Gelukkig weten we nu wat er komen gaat!

Tineke Bosma (tante ven Anne)

Leuk om jullie verhaal te lezen maar ook pijnlijk om te lezen hoe jullie steeds weer voedsel problemen hebben. Hebben jullie geen jodium tabletten bij je zodat je het water kan desinfecteren?
Alleen fruit eten dat je zelf kan schillen en GEEN vlees eten; alleen wat rijst als je kan zien dat het vers gekookt is......maar fijn dat jullie zo van de natuur genieten! Houd je taai, liefs

Anne

Het komt wel goed met ons hoor. Ik ben op de hoogte van wat wel en niet kan. Maar soms is er niet zoveel keuze. En 'vegetarisch' wordt niet altijd begrepen, haha. Onze buiken zijn nu al 1,5 week rustig. En we durven zelfs de vruchtensappen aan! Ik heb heerlijke vis gegeten en ik hoop dat de pepers de parasieten een beetje verjagen. 30-50procent van de toeristen heeft in de eerste weken maagproblemen. Ik ga vanavond voor een gado-gado! Of een lekkere noodle-soep! Dik zullen we hier niet worden.

Bert

Gelukkig ;)